Sankta Lucia

| Traditioner

Inte blev det något jultåg för mig i år. En ganska tråkig lucia helt enkelt eftersom ingen på jobbet hade fixat något firande.

Men visst. Det har funnits både barnkörer och vuxenkörer som sjungit för oss under årens lopp.

Ett gäng sångare från ett närliggande boende kom och lussade för oss för några år sedan.

Det var mycket uppskattat vill jag minnas.

Det var en gång

| Familj, Nostalgi

För länge sedan fick jag det här kortet av kusin L. Det föreställer min mamma och mina syskon, kusin L med mamma. Vet inte riktigt var vi var på väg men någonstans vid Höga kusten är bilden tagen och det är jag säker på.

Kanske vi var iväg på något. Eventuellt med båten i bakgrunden. Den gick ut till öarna och bland annat till Ulvön. Eller så är bilden bara ett uttryck för en utflykt. Någon har ju tagit bilden så det var säker inte bara vi som var på utflykt.

Bilden måste vara tagen någon gång i mitten på 60-talet.

Den underbart fula ljusstaken

| Hemma, Inredning

Ljusstaken som jag har som adventsstake köpte jag för flera år sedan på en resa till Estland.

Det var bara jag i familjen som tyckte den var häftig. De andra i familjen avskydde den så jag fick inte använda den. Men nu när jag bor ensam kan ta fram den utan att någon klagar.

Men oavsett så är den sådär fulsnygg tycker jag. Om inte annat väldigt annorlunda.

Återgång

| Nöje

När vi var klara med både frukost och hopplockande av våra saker lade vi allt i bilen innan vi gick in i det stora varuhuset för ytterligare shopping.

Eftersom vi hade betat av den första delen redan igår gick vi igenom för att fortsätta där vi avslutade.Så innan tio var vi klara och kunde åka hem igen.

En lugn resa senare kunde jag ladda mitt lilla hus med nya batterier.

Till Ullared

| Nöje, Roligt

Idag åkte jag och yngsta dottern till Ullared dels för shopping men också för en mamma-dotterhelg.

Vi kom iväg på förmiddagen och kom fram lagom till att kunna checka in på hotellet. Vi lämnade vår packning på rummet och gick sedan över till varuhuset för att påbörja vår shoppingtur. Vi blev klara till de stängde och vi kunde gå och äta middag.

Eftermiddagspromenad

| Hemma, Träning

Jag fick blodad tand efter Prag-resan så jag tog mig ut på en eftermiddagspromenad i det halvtråkiga vädret. Imorgon ska jag sitta i en bil flera timmar så en PW satt fint.

Och det var skönt när jag kom hem.

v/s Versus goes Dansmuséet

| Kultur, Nöje

Jag hade turen att ramla över biljetter till en dansföreställning på Dansmuséet. Det var en blandning av dansare från Kungliga baletten och dansare från Let´s Dance som gjorde en förvisso kort men häftig dansuppvisning.

”V/S [versus] är en fusion mellan balett och ballroom. En föreställning där professionella dansare med bakgrund från Kungliga Baletten och Let’s Dance delar dansgolvet. Ett oväntat möte mellan de olika danstraditionerna”.

Häftigt med något annorlunda!

Sista träffen för i år

| Familj, Nöje, Systrarskap

Igår träffade jag mina fina syskon på en närbelägen restaurang.

Jag valde att promenera till restaurangen och gick förbi Bandängen. Där hade man gjort så fint i djurparken.

Mitt mål för promenaden blev hit. En lokal restaurang som var lätt att ta oss till allihop.

Som vanligt blev det en massa babbel och god mat. Det är alltid roligt att träffas.

Imorgon ska jag på mera skojsigheter som jag berättar om då.

Prag – resan hem

| Musik, Resor

Jag trodde inte det var sant när klockan ringde. Men som tur hade jag packat ihop det mesta när jag kom hem igår natt så det var bara att gå till matsalen för att äta frukost.

Resan till flygplatsen gick fort. Och att gå igenom säkerhetskontrollen gick både snabbt och smidigt.

En fika hann jag med innan vi kunde gå på planet.

Lars hittade ett piano som han spelade en massa evergreens på

En gammal Skoda som inte hade mycket  gemensamt med dagens moderna bilar

En flygresa som gick fort eftersom jag sov största delen av resan.

Imorgon ska jag på nya skojsigheter som jag berättar om senare.