Utflykt till Strömsholms slott

Idag var det dags för den årliga utflykten med KKF. Den här gången gick resan till Strömsholms slott. Men innan dess hann vi med både förmiddagsfika och lunch.

Vi stannade först vid Åsby Skantzen i Hallstahammar där vi tog en fika innan vi fortsatte till Kolbäcks gästgivaregård där vi åt lunch. Sedan fortsatte vi till Strömsholms slott där vi fick en guidad visning av slottet.

Efter visningen tog vi en sista fika innan det bar hemåt.

Det här huset, byggt i sten, uppfördes som arkiv. Och eftersom man var så rädd för bränder fanns ingen värmekälla i huset. Därför gjorde man ett stort fönster på ena kortsidan för att släppa in ljus.
När arkivet hade gjort sitt gjorde man om huset till kapell.
« av 13 »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.