Etikett: Polen

Gdansk – dag 5

Den här dagen bjöd på regn. Men det gjorde inte så mycket eftersom vi skulle åka hem på eftermiddagen.

Naturligtvis var vi tvungna att besöka basilikan som vi bara hade sett utsidan av.

Efteråt gick vi runt i butikerna.

Och det blev det lite mer shopping.

Och godis till barnbarnen.

Sedan tog vi oss till en restaurang för att äta en sen lunch/tidig middag.

Vissa av oss åt pizza. Typisk polsk mat…

Efter en stunds väntan på flygplatsen tog vi oss hem igen.

Gdansk – dag 4

Den här dagen var molnig och då passade den bra för shopping.

Eftersom jag är så ointresserad av att köpa en massa saker så valde jag att vänta in dem på en soffa.

 

Det var en jättefin inomhusinteriör.

När vi var klara tog vi oss tillbaka in till stan…

…och de otroligt vackra byggnaderna

En bevarad byggnad utan en massa smink.

På kvällen tog vi oss till den grekiska restaurangen vi hade tagit en drink på häromdagen när det var fint väder.

Så välkomnande och trevlig miljö.

Maten var fantastisk.

Gdansk – dag 3

Den här dagen var vikt för SPA så vi tog oss till staden Sopot, som ligger norr om Gdansk, för att njuta.

Vi checkade in på hotellet som erbjöd SPA som vi hade förbokat.

Vi fick badrockar och tofflor som vi kunde strutta omkring med i anlåggningen.

Helt ljuvligt att bubbla innan det var dags för massage.

Hotellet låg precis intill Östersjön med fantastisk strand…

…både till öster….

…och till väster

Dagen avslutades i ett köpcentrum via en omväg via centralstationen i Sopot.

Gdansk – dag 2

Jag sov till nio i morse. Då hade jag sovit i tolv timmar vilket var behövligt. Efter att ha gjort iordning oss gick vi ner till frukosten.

Det fanns hur mycket som helst att välja på.

Den kända Neptunfontänen på paradgatan som uppfördes på 1600-talet.

Vi promenerade till ett stort köpcenter som låg precis utanför stadsmuren. Men det var stängt vilket var tur för dagen bjöd på riktigt vackert väder.

Den stora byggnaden i mitten av bilden heter Artushovet och är från 1300-talet. Under Hansatiden fungerade byggnaden som en exklusiv mötesplats för förmögna köpmän, sjöfarare och hantverkare.

Tillvänster ligger Mariabasilikan som är världens största tegelkyrka.

Vi tog oss tillbaka till stan och hittade pubar med det ena roligare namn efter den andra.

Visst fanns det en ”duck-store” med hur söta badankor som helst.

Roliga väggprydnader…

… och vackra ingångar.

Sedan hade vi tur och fick en plats på en trevlig restaurang vid floden Motlawa.

Vi åt varsin sallad.

Efter lunchen satte vi oss på motsatt sida av floden och tog varsin drink i det vackra vädret.

Vi hade utsikt över världens äldsta lyftkran från 1400-talet.

Arthushovet som numera är museum.

Efter ha vilat på hotellet jagade vi rätt på en restaurang för att äta middag.

Vinet kom i i kolsyra för att imponera på oss gäster.

Men det gjorde inte maten. Kalops kan jag äta hemma.

Kvällen avslutades med spökshow.

Gdansk – dag 1

Det var okristligt att kliva upp halv tre på morgonen för att ta sig till Arlanda. Men jag blev hämtad och färden gick till Gdansk i Polen med mina tjejer.

Vi hade endast handbagage med oss så det var bara att gå direkt till gaten.

Vi hade tur att kunna checka in direkt på hotellet.

Det första vi gjorde var att ta oss till en restaurang för att äta frukost.

Frukost i polsk stil.

Sedan gick vi runt för att bekanta oss med omgivningarna i den otroligt vackra staden.

Vi gick på en av broarna över floden Motlawa.

Vätskestopp.

Dagen kändes riktigt lång så det blev en tidig middag.

Jag åt en pasta till middag.

Kvällen avslutades tidigt tillsammans med två fnittriga tjejer.

Fortsättning följer…