
Fem en fredag – vecka 23
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – I reserv
Vad beställer du om du inte vet vad du vill ha?
En hamburgare.
Vilken situation får dig att känna dig helt oförberedd?
Vid oförberedda händelser.
Vad har du alltid hemma ”utifall att”?
Pasta.
Vad har du kvar trots att du nog inte behöver det längre?
Kartonger av alla de slag.
Vad är något du alltid vill ha en backup för?
Mina bilder.

Gårdagens konsert
Igår hade min gamla kör konsert och jag fick som vanligt ha ansvaret för filminspelningen.

Det var så härligt att höra klassiska vårsånger blandat med jul- och höstvisor.
I väntan på
Här uppe brukar jag hänga lite då och då medan jag väntar på sjuklingen som ska få sin behandling. Den här dagen var det många turistbussar som passerade.

Boxning
Idag följde jag med min stora Prinsessa på hennes boxningsträning i grannhooden. Det var roligt att se hur de tränade, både styrka och snabbhet.

Sedan fick hon skjuts hem.
Marily Monroe 100 år
Idag skulle, Norma Jean Mortenson alias Marilyn Monroe, fyllt 100 år. En ikon inom filmgenren.

Hennes, i mitt tycke, bästa film är – I hetaste laget. Den kan man se om och om igen även om historien är ganska larvig. Nu finns den att se på SVTplay.
Mors dag

Grattis till alla mammor.
En hyllning till livet: skammen måste byta sida
Rättegången som skakade världen. En modig kvinnas krav att skammen ska bäras av förövaren. Gisèle Pelicot berättar sin historia för första gången.
2024 valde Gisèle Pelicot bort sin rätt till anonymitet i rättegången mot sin exmake och de femtio män som stod åtalade för sexuella övergrepp mot henne. Gisèle Pelicots krav att skammen måste byta sida i fall av sexuellt våld har genererat en extraordinär respons och hennes historia har berört miljontals människor över hela världen.

Det här var en mycket välskriven bok som gav svar på varför det här kunde hända. Att det finns många kvinnor som lever i ett destruktivt förhållande är vanligt och inte förvånande.
Jag har även läst dotterns bok Och jag slutade kalla dig pappa
En skön dag
När jag vaknade i morse var det molnigt men det klarnade upp ju längre dagen gick. Även temperaturen steg att det blev riktigt varmt. Så härligt med en klarblå himmel.

Jag njuter…
Nu är den i farten
Den här lilla krabaten fick sitt namn för flera år sedan och jag tror den heter Lukas.

Roligt att den fortfarande lever.
Midnight Missin’You
Bruno Mars och Billie Eilish har gjort en supermysig låt tillsammans.
Gdansk – dag 5
Den här dagen bjöd på regn. Men det gjorde inte så mycket eftersom vi skulle åka hem på eftermiddagen.

Naturligtvis var vi tvungna att besöka basilikan som vi bara hade sett utsidan av.


Efteråt gick vi runt i butikerna.

Och det blev det lite mer shopping.

Och godis till barnbarnen.

Sedan tog vi oss till en restaurang för att äta en sen lunch/tidig middag.

Vissa av oss åt pizza. Typisk polsk mat…

Efter en stunds väntan på flygplatsen tog vi oss hem igen.
Nu börjar det bli lite ordning
Förra gången jag var på landet så fick jag hjälp av min största Prinsessa att sätta upp tältväggarna och ställa iordning möblerna. Men det var för kallt att sitta ute.
Nu fick jag ut alla dynor och torkade rent bordet från all pollen. Och det var så skönt att kunna sätta sig därunder för att höra alla fåglar och bara lyssna på tystnaden.

Man
En svängig låt av rapparen Jireel.
Häng med lillPrinsessan
Igår hade jag förmånen att få hänga med min minsta Prinsessa. Vi gick till Bandängen och hängde bland djuren och sedan åt vi glass.

Fem en fredag – vecka 21
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Om det bara vore så
Vad borde det finnas en knapp för i vardagen?
En stoppknapp för tiden.
Vad borde vara gratis för alla?
Att åka kollektivtrafik. Eller egentligen att det borde bli billigare.
Vad borde det finnas mer av i livet?
Vänlighet.
Vad borde få en egen högtid?
Att återinföra Annandag Pingst.
Vad borde komma med tydligare instruktioner?
Artisten
Mitt under glittrande Melodifestivalen förvandlas folkfesten till en brottsplats. Segern för Cozz Kings slutar i kulregn mot deras limousine. Två personer dör och chocken sprider sig genom landet.
Ebba Tapper anlitas för att fria den misstänkte för morden. Men varför har hennes chef, den karismatiska advokaten Angela Köhler, valt att företräda en gängkriminell? Snart upptäcker Ebba anledningen: Mannen har en ödesdiger hållhake på Köhler.
I takt med att Eurovision-finalen närmar sig växer spiralen av lögner. Kommer Ebbas lojalitet mot Angela hålla för trycket? Och klarar de att överlista både polisen och brottslingarna, medan klockan tickar ner mot den slutliga uppgörelsen?

Så spännande bok som jag verkligen rekommenderar. Men jag föreslår att läsa bokserien i från början.
Gdansk – dag 4
Den här dagen var molnig och då passade den bra för shopping.

Eftersom jag är så ointresserad av att köpa en massa saker så valde jag att vänta in dem på en soffa.

Det var en jättefin inomhusinteriör.

När vi var klara tog vi oss tillbaka in till stan…

…och de otroligt vackra byggnaderna


En bevarad byggnad utan en massa smink.

På kvällen tog vi oss till den grekiska restaurangen vi hade tagit en drink på häromdagen när det var fint väder.

Så välkomnande och trevlig miljö.

Maten var fantastisk.
På museum
Jag gillar egentligen inte museum men ville ändå besöka ABBA-museet tillsammans med min väninna A.

Jag tog båten från Slussen till Djurgården.

Sedan möttes vi upp utanför museet. Det var inte många besökare den här dagen.

Vi såg deras artistkläder, många jag aldrig sett, och beskrivningar av deras artistliv.

När vi var klara åkte vi in till stan för att äta lunch.
Gdansk – dag 3
Den här dagen var vikt för SPA så vi tog oss till staden Sopot, som ligger norr om Gdansk, för att njuta.

Vi checkade in på hotellet som erbjöd SPA som vi hade förbokat.

Vi fick badrockar och tofflor som vi kunde strutta omkring med i anlåggningen.

Helt ljuvligt att bubbla innan det var dags för massage.

Hotellet låg precis intill Östersjön med fantastisk strand…

…både till öster….

…och till väster
Dagen avslutades i ett köpcentrum via en omväg via centralstationen i Sopot.
Gdansk – dag 2
Jag sov till nio i morse. Då hade jag sovit i tolv timmar vilket var behövligt. Efter att ha gjort iordning oss gick vi ner till frukosten.




Det fanns hur mycket som helst att välja på.

Den kända Neptunfontänen på paradgatan som uppfördes på 1600-talet.

Vi promenerade till ett stort köpcenter som låg precis utanför stadsmuren. Men det var stängt vilket var tur för dagen bjöd på riktigt vackert väder.
Den stora byggnaden i mitten av bilden heter Artushovet och är från 1300-talet. Under Hansatiden fungerade byggnaden som en exklusiv mötesplats för förmögna köpmän, sjöfarare och hantverkare.
Tillvänster ligger Mariabasilikan som är världens största tegelkyrka.

Vi tog oss tillbaka till stan och hittade pubar med det ena roligare namn efter den andra.

Visst fanns det en ”duck-store” med hur söta badankor som helst.

Roliga väggprydnader…

… och vackra ingångar.

Sedan hade vi tur och fick en plats på en trevlig restaurang vid floden Motlawa.

Vi åt varsin sallad.

Efter lunchen satte vi oss på motsatt sida av floden och tog varsin drink i det vackra vädret.

Vi hade utsikt över världens äldsta lyftkran från 1400-talet.

Arthushovet som numera är museum.

Efter ha vilat på hotellet jagade vi rätt på en restaurang för att äta middag.

Vinet kom i i kolsyra för att imponera på oss gäster.

Men det gjorde inte maten. Kalops kan jag äta hemma.

Kvällen avslutades med spökshow.
Soppteater
Revyartisterna Helan och Halvdan har åkt till Stockholm för att se teater och inspireras, tror dom. Dom har känt varandra sedan barnsben och är bästa vänner, tror dom. Nu sitter dom med övrig publik och väntar på en föreställning som strax skall börja, tror dom. Men inget blir ju som man tror. När förutsättningarna plötsligt ändras tvekar dom inte – dom ställer upp! Till allas glädje, tror dom.


Gårdagens föreställning på soppis blev trevlig med mycket skratt.
Fem en fredag – vecka 20
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Senast du…
När skrattade du riktigt mycket senast?
I helgen när jag var i Gdansk med mina tjejer. Vi hade så roligt ihop.
När var senaste gången du blev överraskad?
Också i helgen när jag upptäckte att jag inte tappat så mycket av min engelska.
Vad var det senaste du såg fram emot?
Resan till Gdansk.
När var senaste gången du kände att du behövde en paus?
I helgen.
Vad var det senaste du blev nostalgisk av?
När jag såg de söta badankorna som kommer att bli samlarobjekt.

ESC 2026 – delfinal 2
Andra delfinalen till schlagerfestivalen och min högst personliga åsikt om bidragen:
Bulgarien – en låt med orientaliska toner
Azerbaijan – en finstämd ballad
Rumänien – en ganska lam låt som har sina fina toner
Luxemburg – helt OK
Tjeckien – nja
Armenien – oj vad stressad jag blev
Schweiz – den här gillar jag
Cypern – medryckande
Lettland – söt ballad
Danmark – en bra låt
Australien – vilken snygg låt
Ukraina – mycket speciell
Albanien – mäktig
Malta – en riktigt söt låt som kan bli min favorit
Norge – nja… att ta sig i skrevet är inget för mig
Gdansk – dag 1
Det var okristligt att kliva upp halv tre på morgonen för att ta sig till Arlanda. Men jag blev hämtad och färden gick till Gdansk i Polen med mina tjejer.

Vi hade endast handbagage med oss så det var bara att gå direkt till gaten.

Vi hade tur att kunna checka in direkt på hotellet.

Det första vi gjorde var att ta oss till en restaurang för att äta frukost.

Frukost i polsk stil.

Sedan gick vi runt för att bekanta oss med omgivningarna i den otroligt vackra staden.

Vi gick på en av broarna över floden Motlawa.

Vätskestopp.

Dagen kändes riktigt lång så det blev en tidig middag.

Jag åt en pasta till middag.

Kvällen avslutades tidigt tillsammans med två fnittriga tjejer.
Fortsättning följer…
ESC 2026 – delfinal 1
Första delfinalen till schlagerfestivalen och min högst personliga åsikt om bidragen:
Moldavien – helt OK men ingen vinnare
Sverige – inga kommentarer
Kroatien – nja, inget i min smak
Grekland – neeeeej
Portugal – en vacker ballad sjungen av fem skönsjungande män
Georgien – inget i min smak
Finland – annorlunda låt men h
Montenegro – inget i min smak
Estland – en bra poplåt
Israel – vacker ballad
Belgien – inget som fastnar hos mig
Litauen – låten sa mig inget
San Marino – kan nog växa till sig
Polen – vilken fantastisk sångerska
Serbien – lite som en hårdrocklåt
Konsertdags
I början på juni ska min fina kör ha konsert. Jag kommer som vanligt att filma.

Je m’apelle Agnetha
Vilken mysig film jag såg häromdagen som visas på Netflix. Filmen är baserad på Emma Hambergs bok med samma namn. Naturligtvis var boken bättre men eftersom det var så många år sedan jag läste den har jag glömt mycket.
Och att min gamla körledare spelar dragspel i filmen gör den inte sämre.
Filmen följer Agneta, nyss fyllda 49, som hamnat i en livskris. Barnen har flyttat ut och jobbet känns trist. För att fly vardagen tar hon anställning som au-pair i Frankrike åt en svensk pojke… tror hon. Pojken visar sig nämligen vara en excentrisk äldre man.

🎬🎬🎬🎬
SPÅR
Nu har jag beställt biljetter till teatern SPÅR i höst.
SPÅR är en angelägen, vacker och omvälvande pjäs som tar dig med på en guidad rundtur du sent ska glömma. Små skärvor av mänskligt liv, på ett sätt du aldrig sett det förr, och med en ständigt närvarande fråga: vad gör dig till människa? Och om du inte längre fanns, vad hade gått förlorat?

Fem en fredag – vecka 19
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Hur svårt ska det vara
Vad tar alltid längre tid än du tänkt?
Starten på morgonen.
Vad är något du alltid måste googla igen?
Tidtabellen när jag ska åka någonstans.
Vad känns mest typiskt att strula när du har bråttom?
Att glömma mobilen.
Vad brukar du hoppas att någon annan löser åt dig?
Alla svåra saker.
Vad är något du alltid måste dubbelkolla?
Att jag har mobilen med mig.

40-åringen
Tänk att det gått 40 år sedan min stora tjej föddes. Tiden har gått så otroligt fort och mycket har hänt under årens lopp.
Men jag är så glad och tacksam för att vi har en fin relation även om vi inte pratar varje dag.

Älskar dig min fina dotter ❤️
Rat Pack Raphsody
Vilken trevlig föreställning jag var på igår. Massor av dans och trevlig musik
Året är 1960. Vännerna Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. och Dean Martin äger världen och framför allt Las Vegas. De uppträder på nattklubbar och casinon, som alla ägs eller kontrolleras av maffian. I denna nyskrivna musikteater får vi följa artisternas historia och musik framförd av Rennie Mirro, Karl Dyall, Joachim Bergström och Isabella Lundgren.

Au Pair
Min förra körledare, Jerry, spelar i filmen – Je m’apelle Agnetha.
Hemgång
Efter ha packat ihop mig satte jag mig i bilen för att åka hem. Det kändes lite vemodigt att behöva landet men jag var tvungen att åka hem.

Men det tar inte lång tid innan jag kommer tillbaka.
En regnig dag
Om det hade varit fint väder i helgen var det kallt och regnigt idag. Efter frukost åkte familjerna hem och jag blev själv kvar. Så på schemat stod städning. Sedan blev det inte så mycket gjort för min del.

Nu fick Prinsen ställa motorcykeln i garaget för den här gången.
Städning i sommarvärme
Oj vad mycket vi fick gjort idag. Vi började med att skura altanen med såpa innan vi ställde fram alla sommarmöbler. Det var mycket välbehövligt eftersom det var flera år sedan sist.

Vi fick upp taket på paviljongen och stora Prinsessan satte upp väggarna med lite assist av mig.

När vi var klara kunde vi sätta oss under taket och göra lite helgmys.
Fem en fredag – vecka 18
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Om och om igen
Om du fick välja en ny vana nu direkt, vad skulle det vara?
Börja träna mer och tycka det är roligt.
Om du fick slippa något helt, vad skulle det vara?
Att ha ont i ryggen.
Om du fick välja en talang att ha, vilken skulle det vara?
Att kunna spela tvärflöjt.
Om du fick välja något att alltid ha tid för, vad skulle det vara?
Jag har all tid i världen att välja eftersom jag är pensionär.
Om du fick välja ett beslut att slippa ta, vad skulle det vara?
Att bestämma vad jag ska äta varje dag.

Majbrasa och valborgssånger
I år lyckades vi få till en brasa trots att den inte var så stor så den brann ner väldigt fort till barnens glädje. De kunde nämligen grilla Marsmallows medan vi stod och sjöng för att fira in Valborg.


Sköna dagar
Åkte till landet för att tanka lite lugn och för att njuta några dagar i skogen. Jag kunde konstatera att växtligheten inte hade kommit lika långt som hemma. Men så brukar det vara.

Syrenen hade precis slagit ut i knopp.

Däremot hade påskliljan kommit lite längre.

Solen visade sig på sin vackra sida trots lite moln.
Stockholms spökhus och andra ruskiga ställen
I ”Stockholms spökhus och andra ruskiga ställen” har journalisten och författaren Stig Linnell sammanställt en lång rad platser, med hårresande och gränslöst fascinerande historier. Boken tar sin början i Gamla Stan och fortsätter sedan vidare genom stadens allra ruskigaste delar. Här får du läsa om Stockholms äldsta spöke, om den okände vandraren på Riksarkivet och om häxorna i Katarina. Givetvis medföljer även kartor över varje stadsdel, så att du kan ge dig ut på en alldeles egen spöktur i månens sken.

Födelsedagsbrunch
En födelsedagsbrunch på Enskede värdshus för min minsta tjej. Det är så fantastisk miljö där.

En väntan i fin miljö


Jag tror vi åt så magarna stod i fyra hörn.
Vinland (eller en fruktad evighet)
Året är 1497 när Amerigo Vespucci bestämt sig för att upptäcka en ny kontinent. Det han däremot inte var beredd på var att platsen han reste till skulle vara befolkad av vikingar. Hur ska han nu göra för att få evigt liv i historieböckerna?


I helgen var jag och såg på årets föreställning av Kårspexet. Det är en alldeles speciell föreställning där publiken har en viktig roll. Den här gången tog det 3 ½ timme.
Begravning
Igår var jag på begravning i S:t Görans kyrka. Det var min fina svägerska som gick bort under påsken.

S:t Görans kyrka


Det blev en fin och värdig begravning.

Efteråt blev det lite snittar att äta och fina tal av barnbarnen.
Fem en fredag – vecka 17
Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Lågmält
Vad får gå lite långsammare just nu?
Vårens ankomst.
Vad gör du i ditt tempo utan att jämföra dig med andra?
Promenerar.
Vad får vara ”good enough” just nu?
Kylan.
Vad håller dig sällskap idag?
Två katter.
Vad hjälper lite mer än du tror när du är trött?
En tupplur.

Nu blommar det
Fick veta att när maskrosorna blommar så är det 6 grader i jorden.
Då kan man börja sätta frön men vänta att sätta potatis.
Någon vill vara rolig
Tänk att klättra över staketet mot tunnelbanespåret för att göra en målning?

Den här fina osten ser jag från mitt fönster.
The Visitor
Nu har hon gjort det igen: Duktiga Sienna Spiro har släppt en ny låt.
Mat i magen
Ibland är det så gott att gå ut och äta utan att behöva stå i köket. Så härom dagen tog jag mig till en restaurang i närhooden för att äta lunch.

Det blev en hederlig Pleska.
Shetland – säsong 10
Calder och Tosh tar sig till den avlägsna byn Lunniswick för att utreda det brutala mordet på en äldre kvinna. Det sammansvetsade lilla samhället chockas av att Eadie Tulloch har legat död och oupptäckt i flera dagar.

🎬🎬🎬🎬
Nu har jag sett klart på senaste säsongen av serien Shetland. Även den här säsongen var riktigt bra och visades i vackra miljöer. Men jag hade svårt att komma ihåg alla namn och särskilja dem.
