Etikett: Skönstavikskören

Göteborgsresan

Jag ska ju åka till Turkiet i höst och det har jag berättat om här Och sedan är det en resa bokad längre fram i vinter som jag kommer berätta om senare.

Men innan allt detta och innan sommarsemestern ska jag på en resa till Göteborg och idag blev det bestämt att några av mina reskamrater ska stanna en natt innan de övriga sammanstrålar. 

Kören har ett samarbete med kören Delight och vi ska ha konsert tillsammans. Så roligt.

Jag kunde konstatera att det var 5 år sedan sist jag var i Göteborg. Även då var jag på en sångresa som jag beskrivit här

En kväll med kören

Nu var det flera veckor sedan jag besökte kören på grund av sjukdom. Men den här kvällen hade jag bestämt mig för att gå oavsett hur jag mådde.

Vi har förmånen att ha två körledare och ikväll var det Tobias som höll i övningen. Det är lätt att tro att vi skulle bli förvirrade av detta men tvärtom tar man till sig det bästa av de två.

Det var roligt att bli ledd av en blivande operastudent.

Körinternat – dag 2

Efter den goda hotellfrukosten startade dagens övning med sedvanlig uppsjungning. Sedan fortsatte resten av dagen i högt tempo med massor av sång. 

En skön samling kompisar.

Herrarna stämmer upp.

Lite vila och kaffe efter lunchen.

Interiörbilder från det fina hotellet.

De här helgerna är så guld värda för att jag får lära mig massor men även för att få umgås med trevliga kamrater.

 

 

Körinternat – dag 1

Efter en god frukost hälsades kören välkomna till hotellet.

Sedan startade körhelgen av de här två underbara dirigenterna. Tobias och Jerry.

Sedan blev det järnet hela dagen och vi var rätt så urlakade när vi gick till våra rum för att byta om till middagen.

Först blev det en sandwich med getost.

Och en jättegod kalvfilé till huvudrätt.

Och så lite dans blev det också.

 

Att fira ett födelsedagsbarn

Tänk att det gått 22 år sedan jag träffade den här bönan för första gången. Det var när jag började i Skönstavikskören för första gången. Under åren har vi haft massor av roliga stunder både på körövningarna och på de resor vi gjort. 

Nu har hon passerat 90-årsdagen och det firade vi på restaurang Faros på söder. Det blev ett trevligt möte och trots att kroppen hennes inte riktigt hänger med så är hon helt klar i skallen.

 

Julfest med kören

Jag är så glad och tacksam över den fina stämning som finns i min kör och att jag får var med i denna gemenskap.

Vi avslutade terminen med en julfest där det inte bjöds på någon klassisk julmat utan det blev en trerätters istället.

Massor av sång såklart. 

Framdukat

Räkcocktail som förrätt

Fisksoppa till huvudrätt

Pepparkakscheezecake som efterrätt

Jerry och Tobias

 

Julbord i Nynäshamn

Jag gick lagom till lunch igår för att ta bilen till Nynäshamn och äta julbord på Nynäsgården. Vi i kören brukar ha våra internat där och för att visa uppskattning blev vi bjudna på detta.

Det var jag och Ulrika som representerade kören och de hade dukat upp ett dignande julbord som de kallade det lilla!

Mat ända bort till servitriserna och då stod varken varmrätt eller efterrätt på bordet

#blogg100-dag 57

Kören har en fantastisk tur som får sjunga i en fin lokal i Sköndal. Huset den ligger i har tidigare varit äldreboende och på senare tid har den varit asylboende. Men huset är byggt så att den har en fin innergård och där växer en fantastisk Magnolia. 

Blommorna hade inte riktig slagit ut men var på god väg. Tyvärr kommer jag inte hinna se dem i full blom men det får räcka så här.

 

#blogg100-dag 53

Oj vilken bra konsert det blev. Nästan alla gemensamma låtar och alla våra egna satt som en smäck. Det blev över hundra personer som kom och lyssnade och det är alltid roligt när man har en stor publik.

Bild lånad från Facebook

Vi hade hyrt en lokal på kvällen för att ha en efterfest där vi kunde samlas och äta tillsammans. Roligt att få sitta och småprata och sjunga några visor ihop.

Några av mina fina körkompisar

Några tappra själar var kvar när jag tog mig hemåt.

#blogg100-dag 52

Jag hann i stort sett bara hem och vända innan jag tog mig in till stan för att möta upp mina körkamrater och den andra kören för en generalrepetition i kyrkan som vi ska ha konsert i imorgon.

Vi tränade på in- och utgångar och så sjöng vi igenom hela repertoaren. Det gick inget vidare för alla var trötta efter veckan. Men av erfarenhet så ska det vara så här.

Men vi blev klara innan utsatt tid så vi kunde åka hem att vila och ladda inför morgondagen.

Lite fusklappar är ett måste inför en konsert

Körinternat – dag 1

Den här dagen träffades kören på Nynäsgården för att ha den årliga internathelgen.

Vi kände oss välkomna när vi kom.

Schema för helgen.

Först började vi med uppsjungning.

Sedan dags för övning med maestro Jerry.

Efter lunch kom sångpedagogen Jeanette och gav oss en massa bra tips.

Efter middagen…

…blev det bus med de här tjejerna innan det var dags att gå och lägga oss.

Sjukstuga dag 3

Idag har jag mått bra så det blir att gå till jobbet imorgon.

Men jag vill fortfarande inte riktigt vara bland människor ännu så därför valde jag att inte gå till kören ikväll. Det ska ju fortfarande gå 48 timmar från det att man känner sig symtomfri tills man börjar umgås. Det vore därför så förargligt att smitta någon av mina körkamrater eftersom vi ska umgås i helgen.

Det tråkiga är bara att jag inte får vara med och sjunga den här låten:

 

Körfest med sång och trevligt sällskap

Som avslutning på en trevlig termin har vi alltid en fest i kören. Som vanligt var vi hemma hos fina U som bor så pass stort att hon kan emot oss alla.

Vi började med att skåla i lite bubbel. Vi sjöng och hurrade för några jubilarer. Sedan blev vi bjudna på en god buffé. Och emellan tuggorna sjöng vi en del.

Så otroligt roligt att få umgås med detta härliga gäng ❤

Senare blev det efterfest hos L. En massa musik bjöds det på där också.