Månad: april 2024

Valborg 2024

Hade absolut ingen lust att ställa mig vid en Majbrasa så jag lånade en bild av G för att föreviga våren över vackra Stockholm istället. Den är tagen från Södermalm med Stadshuset i bakgrunden.

Bilden får föreviga den eld jag valde bort att se.

Styrkan

Polisen Fabian Palm har just fått sin drömtjänst på knarkspan. Men lyckan förvandlas till en mardröm när ett ingripande går snett och en ung kvinna dör. Fabian vill larma om händelsen på polisradion, men hans gruppchef hindrar honom. Varför offra allt för en tjackhora?

Kort därefter grips en uteliggare för mordet. Det verkar som en vattentät plan tills det visar sig att den hemlöse är en före detta entreprenör med goda kontakter. Han skaffar sig det bästa försvaret man kan få av utredaren Ebba Tapper på Köhlers Advokatbyrå. Snart har Fabian och hans kollegor Ebba i hasorna och ju närmare sanningen hon kommer desto större blir splittringen i polisgruppen.

Jag har läst alla böcker av Anna Karolina och tyckt mycket om dem. Alla har fått högsta betyg av mig. Det är alltid högt tempo och hon vet vad hon pratar om eftersom hon är polis i grunden vilket gör historierna  trovärdiga.

Semester på landet

Jag hade bestämt sedan tidigare att jag skulle åka till landet några dagar. 

Dagen bjöd inte på sin starka sida så det var både kallt och regn. Men jag visste att det skulle ändra sig så det dåliga vädret fick inte ändra mitt beslut.

Det var skönt att komma ut till tystnaden där knappt fåglarna lät. Men det kanske är för tidigt för häckning?

Diabetesårsdagen

För precis ett år sedan fick min granne – Iris – sin diagnos. Man hade reagerat på att hon drack och besökte toaletten ofta. Och det visade sig att hon fått diabetes typ 1. Det var ett svårt besked för hennes föräldrar men eftersom det var som det var kunde de inte sticka huvudena i sanden. Det var bara att lära sig leva med sjukdomen i sin vardag och hantera den som den är.

Så idag firades hennes 1-årsdag som diabetiker. 

Det bjöds på middag med bubbel och tårta efteråt.

Jag fick mitt namn på glaset så att jag inte skulle tappa bort det.

Till middag blev det spagetti och köttfärssås.

Som pricken över i bjöds det på tårta.

En musikupplevelse

Idag var jag på en konsert på Kungliga musikhögskolan där min stora Prinsessa tillsammans med elever från Farsta grundskola och elever från Farsta grundskola Adolf Fredrik hade konsert. Ett treårigt projekt kallad – Barn sjunger för barn – som syftar till att barn kan mötas i sången som gemenskap.

Det var så häftigt att se hur disciplinerade barnen var och följde lärarnas instruktioner. Och trots sina svårigheter kunde Prinsessan genomföra hela föreställningen.

Konferencier var Nassim Al Fakir och Prinsessan tyckte han var både rolig och busig och det kunde vi i publiken hålla med om.

 

Ett smakprov hur det kunde låta.

Opera på bio

Igår var jag och gamla körkompisen J till Kärrtorp för att se operaföreställningen – La Rondine – en föreställning från Metropolitan i New York. Föreställningarna är direktsända. Matinéföreställningar ”over there” och kvällsföreställningar här hemma på grund av tidsskillnaden.

La Rondine som också går under namnet Svalan är skriven av Giacomo Puccini.

Vilken vacker musik. Jag fick gåshud flera gånger!

 

Filmtajm

Igår bjöd jag ner min granne B och hennes väninna för att titta på filmen – Poor things – på Disney+. De var nyfikna eftersom jag pratat så varmt om den. Vi drack lite bubbel till eftersom vi både ville och kunde.

Jag tror de tyckte den var bra och det var sjätte gången jag såg den. Emma Stone som har huvudrollen fick en Oscar.

Se den även om den är märklig!

Fem en fredag – vecka 16

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Antingen eller

Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
Jag lagar nog hellre mat än tar hand om disken. När jag har gäster så lämnar jag allt till dagen efter.

Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
Inomhus helt klart.

Handlar du hellre online eller i affär?
När det numera är så smidigt att handla över nätet så är det det jag prioriterar.

Titta på soluppgång eller solnedgång?
Båda kan nog vara ganska häftiga. Men om jag ska välja så är det nog soluppgång. Då startar dagen.

Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
Jag kan nog inte välja. Det är härligt att göra ingenting men det kan bli långtråkigt i längden så att få uppleva något trevligt är inte helt fel.

Konstvandring

Igår var jag och väninnan A på Liljevalchs på Djurgården för att se deras vårutställning. Jag tog spårvägen dit och hon buss eftersom vi bor på olika ställen.

Det var roligt att se all fin konst, den ena finare än den andra och jag slogs av hur kreativa människor är.

Halvvägs i rundturen kände vi oss hungriga så vi tog en lunch i en av deras restauranger. Sedan fortsatte vi vandringen.

När vi var klara tog vi en promenad utmed Strandvägen och blev intervjuade av två elever från Campus Manillaskolan. Förr i tiden var det barn med hörselnedsättning som gick här.

Sedan hittade vi ett kafé där vi tog en varsin kaffe innan vi gick till Östermalmstorg och våra vägar skiljdes.

Ett fint besök

Den här lilla tjejen brukar ofta ringa på hos mig för att komma in och leka. Jag tycker det är så roligt för av erfarenhet vet jag att det snart är över. Men än så länge tycker hon att det är kul och jag har ju en del leksaker som passar henne i smaken.

 

Mössan virkade jag till henne i höstas

9 to 5

Nu har jag beställt biljetter till årets föreställning på Kolhusteatern i Hälleforsnäs. I år har man satt upp föreställningen 9 to 5. Det är tredje året på rad som jag har besökt teatern och det kommer bli flera är jag helt säker på.

Första året var på föreställningen We will rock you och nedan kommer ett smakprov på hur det kan låta.

 

Fem en fredag – vecka 15

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Roliga frågor

Vad kommer spela mest roll när du blir 80?
Oj, då hoppas jag att jag blivit en jordgubbe.

Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka?
Det har hänt att jag lånat något som jag inte lämnat tillbaka men det har varit oavsiktligt.

Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig?
Både och. Enkla saker fixar jag själv.

Vad var din favoritleksak som barn?
En nalle som blev så sliten att den kastades och ersattes med en ny. Den tyckte jag inte om.

Vilket är det konstigaste djuret?
Sjögurkor. Den gillar att äta skräpmat på havsbotten. Därför är den viktig för ekosystemet.

Soppjäveln

Vad händer med en vänskap när man befinner sig mitt i skärselden av ett potentiellt misslyckande? I Soppjäveln följer vi Anna och William på deras krokiga och komplicerade väg mot en stundande premiär på just Soppteatern. Se en undersökande humorföreställning om skam, vänskap och det patetiska i att försöka vara rolig.

Jag vet inte hur jag ska beskriva denna föreställning som Soppteatern visade idag? Men så jag skrattade… 

En fantastisk föreställning där historien började med hur den skulle byggas från grunden till ett färdigt material för uppsättning på just Soppteatern.

En helt vanlig familj

Nu har jag sett klart på serien – En helt vanlig familj – på Netflix. Den är byggd på Mattias Edvardssons bok med samma namn.

Den handlar om en familj vars enda dotter blir anhållen misstänkt för mord. Men det visar sig att familjen har en dysfunktion som inte gör den vanlig.  Att dottern är skyldig framgår ganska snart. Men frågorna hopar sig och man undrar varför det blev så här och vem som bär skuld?

Serien kretsar kring familjen Sandell bestående av prästen Adam, advokaten Ulrika och deras gemensamma dotter Stella. Utåt sett lever de ett lyckligt familjeliv i Lund. Allt förändras när Stella blir anklagad för mord. Föräldrarna blir förtvivlade men vet inte vad de ska göra. De vill hjälpa Stella till varje pris, men frågan är om de verkligen känner sin dotter eller ens varandra.

En jättebra serie helt i min smak.

🎬🎬🎬🎬🎬

Vår bästa tid är nu

Vår bästa tid är nu sägs det i musikalen – La cage aux folles.

Det är skönt ute och jag släcker min utebelysning på dagarna. De behövs bara lysa på kvällar och nätter. Ungdomarna åker skateboard på High Valley som är Stockholms största. Och det bästa av allt är att det börjar knoppas. Häggen är först och snart har jag ingen insyn alls.

Så visst håller jag med om att det finns mycket att se fram emot men just nu är bäst.

Mödrarnas söndag

30 mars 1924. Det är ”mödrarnas söndag”, dagen på året då tjänstefolket får ledigt för att åka hem. En som inte åker hem är den föräldralösa Jane Fairchild, som i ställer möter sin älskare i granngodset som ekar tomt efter att bröderna dog i första världskriget. Det som händer sedan ändrar deras liv för alltid – med ekon fram till vår tid. 

Fem en fredag – vecka 14

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Minnen

Vad är något du kommer ihåg hur man gör från ditt första jobb?
Att sätta på sig den där bruna syntetrocken där svettringarna syntes.

Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands?
Min första utlandsresa gick till Norge när jag var barn. Och det jag minns från den resan är maten. Den var ingen höjdare.

Vad kommer du ihåg från ditt första skolår?
Att jag inte fick gå i samma klass som mina kompisar från huset vi bodde i.

Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån?
Jag grät en skvätt i min ensamhet. 

Vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga?
Kokta makaroner.

Annandag påsk

Idag var det lite kallare än igår. Men trots det var det skönt att vara ute en stund. Fåglarna kvittrade så vackert trots att det är tidigt på året. Även syrenens knoppar började synas.

Gräslöken är flerårig och hade även den börjat ge skott. Snart ska krukan ge plats åt fler örter.