Månad: maj 2024

Fem en fredag – vecka 22

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Fem

Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?
Glaad!

Vilket ord på fem bokstäver beskriver dina planer för helgen?
Umgås.

Vilket ord på fem bokstäver beskriver beskriver hur veckan har gått?
Lugnt.

Vilket ord på fem bokstäver beskriver något som irriterat dig i veckan?
Inget.

Vilket ord på fem bokstäver beskriver dig själv i veckan?
Ledig.

Fjärlin vingad

Ibland kan ett alldagligt krogbesök få oanade konsekvenser – regeringskris till exempel. För de tre vännerna i Fjäriln vingad börjar allt som ett practical joke av det ovanligare slaget. Efter några öl och lite förvirrad konversation har de plötsligt beslutat sig för att sätta upp en skylt i Hagaparken med texten:
”SKANSKA BYGGER RAFFINADERI – KLART VÅREN 2002”. Trion bestämmer sig också för att trycka upp knappar och dekaler som protesterar mot detta skandalösa projekt, skam vore det väl annars. Föga anar de att deras tilltag kommer att leda till panik bland politiker och klentrogna journalister, att Hagaparken kommer att översköljas av demonstrerande folkmassor. Eller? Finns det trots allt en plan?

⭐⭐⭐⭐⭐

En rolig bok med dråplig historia!

Ägg, ägg, ägg

När jag åker från landet passar jag alltid på att åka förbi den lokala äggproducenten för att handla ägg. De är alldeles färska och nyplockade vilket gör att man kan förvara dem länge.

De jag köpte med mig den här gången ska min granne ha som hjälpt mig att vattna mina blommor.

Fem en fredag – vecka 21

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Överskott

Vad har du haft för mycket av i livet på sistone?
Egentid som är så skönt.

Vad var droppen som senast fick bägaren att rinna över?
När jag inte fick loss batteriet till gräsklipparen. Nu är bara hälften klippt och jag vet inte när det blir gjort.

Hur hanterar du en stressad känsla?
Genom att försöka behålla lugnet.

Vad går på sparlåga just nu?
Jag kan inte komma på något.

Hur tar du hand om dig själv?
Det är jag mindre bra på. Skulle behöva komma igång med träning.

Stöldgodset

För många år sedan, eller rättare sagt i början på 70-talet, begick min mamma och mormor en stöld. De stal en skopa från byn som mormor var född i.

Skopan stod sedan i spiselkransen på familjens sommarställe men när mamma blev sjuk så gömdes den undan och varit undanplockad fram till nu.

Den är i mycket gott skick trots sin ålder men jag vill att den ska komma tillbaka där den hör hemma. Därför tog jag kontakt med hembygdsgården och frågade om de vill ha den. Nu hoppas jag att de hör av sig så jag kan överlämna den.

Nu blommar våren

Sedan jag blev pensionär har jag upptäckt naturen på ett helt annat sätt än tidigare. Allt från häggens blomning till getingarnas beteenden när de flyger runt inomhus för att hitta boplatser.

Jag njuter och mår så bra i min ensamhet där jag bara finns till och njuter av detta.

Sommaren blommar mellan hägg och syrén heter det ju.

Jag kommer att hitta nyckeln

Privatdetektiv Julia Stark får ett oväntat besök på kontoret av en man. Han är en av ägarna till ett framgångsrikt familjeföretag. Dagen innan hade de haft bolagsstämma och middag på godset i Västernorrland. På morgonen hittade han ett fotografi i sin telefon på en bunden, blodig man med en säck över huvudet.
På grund av alkoholrelaterad minnesförlust har han ingen aning om var bilden kommer ifrån och vill därför anlita Stark detektivbyrå för att ta reda på om det är han som är förövaren innan polisen kopplas in.
Julia ber sin exman Sidney Mendelson att ta ledigt från Norrmalmspolisen och följa med henne till skogarna. Hon vet att hon kommer att behöva hans hjälp och drömmer samtidigt om att på något sätt vinna tillbaka hans kärlek.
Julia och Sidney tas emot som gäster på det överdådiga godset och börjar leta efter sanningen medan de äter middagar och umgås med alla familjemedlemmar som teoretiskt sett skulle kunna vara iblandade i mordet.

Jag har läst några böcker om Joona Linna av författarparet Ahndoril men tyckt att de är så otäcka att jag valt bort dem. Den nya serien är av en helt annan genre likt Agatha Christie där upplösningen kommer i slutet av boken. Den var dock förutsägbar men välskriven.

Fem en fredag – vecka 20

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Våren är här

Vad har du gjort ute i solen den här veckan?
Hängt med mina barnbarn i lekparken. Har också solat mig lite.

Vad njuter du mest av i vårsommarvädret?
Av det skira när allt börjar slå ut.

Vad är din favoritsyssla utomhus den här tiden?
Plantera blommor.

Vad ser du mest fram emot att sommaren är på väg?
Ljuset och värmen.

Hur ser din helg ut?
Lugn tid på landet.

Årstafruns dolda dagböcker

Märta Helena Reenstierna, mer känd som Årstafrun, var en adelsdam som förde anteckningar om sitt händelserika liva varje dag mellan 1793 och 1839.

Som mycket ung gifter hon sig och bosätter sig på Årsta gård strax söder om Stockholm. Lyckan ler, snart kommer första barnet. Årstafrun bjuder in vännen Bellman på lysande slåtterfester och kommer hem i gryningen när hon varit och dansat i stan. Till vardags har hon fullt sjå med sitt tjänstefolk. Hennes lata pigor är ”liderliga” och dansar på ”horbaler” – det försupna ”drängpacket” är inte bättre.

Men så börjar tragedierna. Sakta försvinner hennes man in i dimmornas värld och när situationen inte verkar kunna bli värre inträffar den stora katastrofen. Som hon själv uttryckte det – Vad jag ägt och förlorat! – Allt.

Citat från bokens baksida

⭐⭐⭐⭐⭐

En mycket bra bok som är berättad som en roman utifrån Märta Helena Reenstierna även kallad Årstafruns dagböcker. Det är lätt att sätta sig in hur livet måste ha sett ut för mer än 200 år sedan. Tänk om denna kvinna skulle veta hur historiskt intressant hennes dagböcker är idag?

Avgrunden

En musikalisk poetisk resa om två skapande människor som hittade varandra och började skapa magi på en liten källarteater i Stockholm. Om Kristina Lugn och Allan Edwall som levde bara ”ett känslokast från avgrunden”. Lugn med sin centrallyrik som öppnar alla sinnen och Edwall med sin unika gestaltningsförmåga och vispoesi.

Säsongens sista soppteater besökte jag tillsammans med mina grannar. Nu väntar Parkteatern med sitt fullspäckade program under sommaren.

Fem en fredag – vecka 19

Elisa har en rolig utmaning med ett givet tema varje vecka. Den här veckan är temat – Känna känslor

Vad får dig att känna dig ung?
Mitt barnasinne.

Vad får dig att känna dig äldre?
Att kroppen börjar göra sig påmind.

Vad får dig att känna dig optimistisk?
Min familj och mina vänner.

Vad får dig ur ett dåligt humör?
Att prata med goda vänner.

Vad får dig att känna dig levande?
Att grannbarnen vill komma och leka hos mig.

ESC 2024 – deltävling 2

Andra deltävlingen till schlagerfestivalen i år och här kommer min högst personliga åsikt om bidragen:

Malta – den här gillar jag
Albanien – en fin ballad
Grekland – nja, för att komma vidare måste en låt vara lite trallvänlig
Schweiz – oj vad jäktad jag blev av drivet i låten 
Tjeckien – nja
Österrike – passar säkert i gymmet
Danmark – OK
Armenien – passar nog de som gillar orientalisk musik
Lettland – min favorit i denna omgång
San Marino – början av låten gjorde mig nyfiken men sedan föll det
Georgien – hua
Beligen – en bra låt som inte kommer att göra något avtryck
Estland – nej
Israel – de levererar alltid men frågan är om de kommer få några röster
Norge – tänk att samiska och orientaliska toner kan låta så lika
Nederländerna – en rolig låt även om hollänska är en konstigt språk

Förklädd Gud

I söndags var jag på konsert i Katarina kyrka tillsammans med min gamla BB-kompis Anna. Vi har alltså känt varandra i 38 år.

Det var flera körer och orkester som underhöll. De började sjunga ett märklig stycke innan höjdpunkten kom i Lars-Erik Larssons vackra – Förklädd Gud – med text av Hjalmar Gullberg.

Recitatör var Jonas Karlsson.

 

ESC 2024 – deltävling 1

Första deltävlingen till schlagerfestivalen i år och här kommer min högst personliga åsikt om bidragen:

Cypern – inget som sticker ut
Serbien – fin ballad
Litauen – nja
Irland – en väldigt annorlunda låt där versen är riktigt vacker
Ukraina – helt OK
Polen – trevlig poplåt
Kroatien – den kanske sätter sig
Island – trevlig poplåt med fantastisk sångerska
Slovenien – inget för mig
Finland – urusel sångare med skämslåt
Moldavien – orientlisk låt som inte är i min smak
Azerbaijan – min favorit i denna delfinal
Australien – bra poplåt
Portugal – oansenlig
Luxemburg – härligt när någon sjunger på franska
 

Middag med grannarna

Efter lördagens födelsedagskalas blev jag sådär hipp som happ inbjuden till grannarna på middag. G som i grunden är kock hade gjort en fantastisk trerätters. Vi var ett gäng grannar och vänner som var inbjudna. Temat var italienskt därav rutig duk.

Som tilltugg hade han gjort Bruschetta på eget bakat surdegsbröd.

Till förrätt blev det kokt sparris med hollandaise gjord på brynt smör och hackade mandlar. Holy så gott!

Till varmrätt blev det Spagetti Carbonara. Och det jag inte visste var att den skulle kunna vara en rätt som man lagat i 100-tals år i Italien men den uppfanns strax efter andra världskriget. Det fanns knappt någon mat att få tag i men de amerikanska soldaterna kunde bidra med fläskkött och ägg så på det här sättet kom den här rätten till.

Och till efterrätt blev det blodapelsinglass på en spegel av mascarpone och olivolja. Vilken kombo!

Jag är så glad att jag har så fina grannar som vill umgås med en tant som kan vara deras mamma!

Ett födelsedagsbarn

Vilket fint väder vi hade igår. Nästan högsommarvärme.

En dotter kommer fylla år på en vardag i nästa vecka därför valde hon att kalas idag. Det bjöds på tårta och kakor och massor av frukt. 

Efter fikat kunde de som ville bada i badtunnan.

När jag kom hem blev jag bjuden på middag hos grannarna.

Att lämna våren

Det kanske låter lite brutalt att säga att jag lämnade våren. Men jag valde att åka hem igår för att jag hade lite ärenden hemma samt att det ska bli sämre väder i veckan.

Den här tiden är den bästa av alla även om jag gillar sommaren. Men våren bjuder på så mycket fint när allt är så skirt och allt håller på att slå ut.

 

Barnens sommarsång

 
BARNENS SOMMARSÅNG
Text: August Strindberg
Musik: Gunnar Edander
 
Välkommen åter snälla sol
som jagat nordanvinden.
Nu har Du sovit sen i fjol
och vaknar röd om kinden.
 
Värm upp vår jord, så växer råg
och fyller bondens lada.
Värm sund och vik och vind och våg
så vi får gå och bada.
 
Välkommen åter snälla sol
lys över land och vatten.
Nu klingar sång, nu stäms fiol,
nu dansas hela natten.
 
En annan version på text av Strindberg. Jag har sjungit den som Elise Einarsson arrat.