Den vackra såpnejlikan blommar så otroligt vackert just nu. Det går att göra både tvättmedel och schampo av krossade blad och rötter av örten. Konservatorer använder såpa gjord på växten för att rengöra känsliga textilier.
Nackdelen är att den lätt tar över så man är tvungen att hålla efter den.
