Kategori: Träning

Simma

Nu var det länge sedan jag besökte ett badhus men idag var det dags.

Det märktes tydligt att jag inte simmat på länge för orken tröt flera gånger. Men med viss envishet kom jag runt de varv jag hade bestämt att jag skulle simma.

Och som belöning fick jag sitta i bubbelpoolen en stund.

På SPA i Nyköping

Efter lunch satte jag och mitt sällskap oss i bilen och åkte på SPA i Nyköping. 

Efter ha checkat in i det fina rummet var det dags att byta om för relax.

Vi började med att simma några längder vilket var skönt.

Sedan blev det bubbel i den stora bubbelpoolen.

Utsikt över ett grått Nyköping.

Sedan blev det relax i sköna stolar med en bok i handen.

När vi spa:at klart blev det häng på rummet en stund innan det blev dags för middag.

Förrätten i asiatisk stil.

Varmrätten bestod av oxbringa…

…och efterrätten var en variant av Bananasplit.

En konstig blandning av meny som inte hade någon röd tråd även om det mesta var gott. Sedan tog vi oss tillbaka till rummet för att göra kväll.

Träning

Jag har hittat en träningsform som passar mig alldeles ypperligt. Den kräver bara en halvtimme inklusive dusch och jag kan göra den hemma när det passar mig. Idag körde hon styrka med mycket benövningar. Jag gissar att jag kommer ha träningsvärk imorgon 😂

Bild från SVT play

Det är – Träna med Sofia – som går på SVT tio över nio varje vardagsmorgon. Och hinner man inte med just då finns den på SVT play.

Omtag

Även om jag älskar att sitta hemma och jobba så har det en nackdel. Jag får inte vardagsmotionen som jag annars skulle fått när jag går till och från arbetet. Och eftersom jag har ett stillasittande jobb så blir motionen lidande. Det bådar ju inte så gott för framtiden så att säga.

Men för att göra lite bot på det hela så blev jag rekommenderad att träna med Sofia på SVT som har ett 20 minuter långt träningsprogram måndag till fredag.

Så jag körde igång idag och det var härligt, roligt och enkla övningar som ändå gav lite puls. Så pass att jag var tvungen att duscha efteråt.

Nu ska jag försöka hänga på åtminstone tre gånger i veckan. Och de dagar jag inte kan följa med tio över nio som hon kör ska jag köra på SVT Play. Här kan du se programmet

 

Vandringens dag

I samarbete med Cellbes

Idag är det vandringens dag. Jag hade tänkt mig att kanske inte vandra men i alla fall ta en rejäl promenad. Men regnet kom i vägen så det blev bara en kortis till centrumet för att handla.

Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder säger den vise men så är det faktiskt. Jag har inget bra regnställ eller regnkappa. Så trots mitt inköpsfria år tänker jag mig investera i en snygg regnkappa.

Den här med fjärilar skulle vara fin. Eller den vinröda med snygga detaljer eller varför inte denna som finns i två färger?

En skön promenad

Om det stod som spön i backen i går blev det riktigt fint idag. 

Satte in de nyinförskaffade trådlösa hörlurarna i öronen och tog mig en välbehövlig promenad. Jag lyssnade på Mia Törnbloms nya bok – Sårbar och superstark.

Och visst var det lättare att lyssna när hörlurarna tog bort en massa bakgrundsljud. Så boken får bli min promenadbok framöver.

En dans om dagen

Man pratar hela tiden om att det är bra att röra sig. Det gäller alla människor men kanske främst oss som börjar komma upp i ålder. Då är det bra att gå till gym eller simhallar för att sköta sin träning. I dessa tider går det ju inte.

Jag som jobbar hemifrån kan naturligtvis ta en massa promenader och träna framför TV:n. Men jag har kommit på ytterligare ett sätt att träna. Att d a n s a. Jag skaffade mig ett par sladdlösa hörlurar med bra ljud och oj vad kul det blev att lyssna på musik igen. Och att röra sig till den. 

Det finns så bra dansmusik och främst disko som jag dansade till i min ungdom.

Supertramp – Give a little bit
Gloria Gaynors – I will survive
Harpo – Moviestar
Hues Corporation – Rock the boat
Carl Douglas – Kung fu fighting
ABBA – Waterloo
Hot Chocolade – Sexy thing
Labelle – Lady Marmelade
The Rubettes – Sugar Baby Love
Sweet – The ballroom blitz

eller varför inte

Popcorn song

Listan kan göras hur lång som helst.

Skön promenad i solen

Idag tog jag och några arbetskamrater slag i saken och utforskade omgivningarna där vi jobbar. Det var länge sedan jag promenerade här och det hade byggts massor att jag inte kände igen mig. Det var så skönt att komma ut i solen som inte riktigt velat visa sig på länge.

Vi promenerade förbi en naturpark.

Och vi kunde läsa om alla promenadstråk som finns i kommunen.

Men även läsa om alla arter som finns runtomkring.

Det där med klocka

Jag har inte använt armbandsklocka sedan i början av 2000-talet. Och jag upptäckte att det inte var ett problem eftersom det finns klockor runtomkring där jag finns.

Häromdagen bestämde jag mig att köpa en träningsklocka som jag egentligen mest kommer att använda som stegräknare. Den är sammankopplad med min mobil så jag inte behöver ta med mig den var jag går.

Klockan kommer jag också använda när jag simmar och promenerar eftersom jag är den största latmasken som finns. Då får jag berömmelse genast.

Klockan köpte jag från Elgiganten

Vi räknar till 10

Nu när det blivit ljust och hyfsat varmt (eller åtminstone varmare) har jag och en arbetskamrat börjat ta korta promenader. Antingen i anslutning till lunchen eller istället för kafferasten. Vi tycker att det är bättre än inget för att vi har ett stillasittande jobb.

Men något som vi också börjat med är rumpövningar. Vi sitter på våra kontorsstolar och kniper våra rumpor 10 gånger. Det stärker både rumpan och magmusklerna och hjälper till att förebygga ryggont. 

Anledningen till att vi började med detta beror på att arbetskamraten gjorde sig illa vid en utlandssemester som slet sönder en lårmuskel. Och som bot för detta fick hon övningar av sjukgymnasten att göra. Och rumpövningarna tillhörde dessa.

Vi har iallafall roligt när vi ropar 10 och rumpan får jobba. Det är tur att ingen ser oss!

 

Att göra en klassiker

En Svensk Klassiker består av 30 mil cykling, 3 km simning, 30 km löpning och Vasaloppet som är på 9 mil.

Om man är som jag, en medelålders tant med begränsad kondition, blir det här som att bestiga Mount Everest.

Som tur är kan man göra det på ett enklare sätt. Man anmäler sig ICA-klassikern där man förvisso ska göra alla tävlingar lika långt men man har betydligt längre tid på sig att utföra dem.

Idag antog jag utmaningen som startar den 11 april. Det här är träning helt i min smak där jag bara behöver tävla med mig själv. Nu har jag äntligen orsak att ta fram och göra ordning min cykel som stått orörd ett tag.

Är det någon som vill hänga på?

Läs mer här

Oj vilket roligt träningspass

För lite sedan anmälde jag mig till det närbelägna gymmet. Ett gym som har utvecklats sedan jag var medlem där sist och som har en massa roliga pass att anmäla sig till numera.

Idag körde jag en pass Aqua challenge, ett lite hårda vattengympapass helt enkelt. Men oj så roligt det var. Efter uppvärmning fick vi jobba på olika ”stationer” där varje del hade sin egen utmaning. En del av dem var på djupt vatten.

Att sedan få sätta sig i bastun i lugn och ro för att sedan duscha och göra sig i ordning innan promenaden hem kändes så otroligt skönt.

Den här träningen passade mig som handen i handsken ❤

På väg hem

Hittade en ny promenadväg från jobbet. Jag promenerade förbi Örby som liknade som vilken småstad som helst. Låga flerfamiljshus blandat med radhus, villor och gamla byggnader. Fast den är en förort till Stockholm. Superhäftigt.

Och bättre kommer promenaden att bli när det börjar mörkna och jag kan kika in hos mina grannar för att se hur de har det hemma. Ja, jag är en riktig sneaker när det gäller heminredning.