Kategori: Björklund

Att våga kasta sig i

Vad gör det att det bara är 20 grader i vattnet om man är badsugen? Min stora Prinsessa kastade sig gladeligen i vattnet och låg där i säkert en timme utan att komma upp.

MellanPrinsessan däremot tyckte inte det var lika skönt så hon doppade sig bara.

Själv satt jag på bryggan utan att doppa fötterna.

 

Pankisdags

Vad gör man av en massa mjölk som blivit kvar och där sista datum håller på att gå ut? Då steker man pannkakor!

När vi lämnade landet sist så blev massor av mjölk kvar av någon anledning. Idag såg jag till att göra pannkakor av den. Det blev en gäng som jag fryste in och som kommer bli bra mat till barnbarnen.

Jag fick använda den största skål jag hittade.

En stund senare blev smeten pannkakor som kommer att njutas av barnbarnen.

Slutstädning

Helgen var vikt för att städa och stänga för säsongen. Eftersom vi bara har sommarvatten blir det lite bökigt att vara där vattnet är avstängt. Och sedan blir det så mörkt ute att man är tvungen att befinna sig inomhus tidigare och tidigare.

Jag gjorde rent kylskåpet och frostade av frysen medan tjejerna plockade rent utomhus.

Kvällen avslutades med lite plock framför en film.

Kylskåpsrensning

Snart stänger vi igen landet för den här säsongen. Det gör vi för att vi bara har sommarvatten. Har man inte vatten blir det så besvärligt att vara här på vintern. Sedan är det ju mörkt nästan hela tiden.

Och för att slippa släpa hem en massa mat från frys och kylskåp gjorde jag och stora E en riktigt god middag på grillad entrecote, morötter och lök.

Surströmmingsskiva

Anledningen till att jag åkte till landet i veckan berodde på att jag var bjuden på surströmmingsskiva hos min BB-kompis Anna och hennes man Mats strax söder om Malmköping. Vi har känt varandra i 38 år.

Vi började med att bege oss ner till bryggan för att ta oss ut med flytbryggan på sjön Nedingen.

Med på flytbryggan, men utanför bild, var också Anne som också är en BB-kompis. Det bjöds på småplock och bubbel.

När vi kom tillbaka hade också Carina och Anders anslutit till sällskapet. 

Det dukades fram surströmming med tunnbröd och till det drack vi öl och deras hemkryddade snaps. Jag kunde sitta ute i klänning med en filt över axlarna hela kvällen. När klockan blev tolv drog vi oss tillbaka för att sova.

En mycket trevlig kväll i gott sällskap!

 

Krabaten

När jag kom ut till landet hittade jag den här spindeln i diskhon. Jag försökte inte att spola på den men den blev ändå blöt. Så då lyfte jag upp den på diskbänken. Men jag blev förvånad när jag såg att den klättrade ner igen men då förstod jag att den hittade massor med mat. Så då fick den vara.

 

Gårdagens föreställning

I våras beställde jag biljetter till föreställningen, 9 to 5, på Kolhusteatern i Hälleforsnäs.

Igår var vi ett gäng som träffades på restaurangen Femhundra Grader för att äta middag innan föreställningen. 

Jag och A, min kompis sedan snart 40 år, valde att dela pizza. Vi tog en med räkor och jag tror det var den godaste pizza jag ätit.

Hann att ta några tuggor innan jag fotade

När vi var klara var det bara att ställa sig i kön till föreställningen. Men vi fick plats, trots lite letande, och föreställningen kunde börja.

De var så otroligt duktiga de som medverkade. För trots allt är de bara amatörer men med så fina röster.

När jag sedan körde hem i mörkret träffade jag på tre harar.

Palettbladens utveckling

De här Palettbladen fick jag av M i våras. De jag hade kunde jag inte rädda i höstas så de frös ihjäl. De är känsliga för kyla men trivs ypperligt utomhus.

Jag har fått lära mig att just Palettblad tar hänsyn till sin miljö. Den högra bilden visar samma växt men den som har spräckliga blad har, till skillnad från moderplantan, fått stå utomhus sedan den planterades och därför fått en annan mönstring.

Det fina

Vi är duktiga på att kompostera när vi är på landet. Och det har vinbärssnäckorna också upptäckt. Så mycket av det som går på komposten blir mat till dem. Om man är modig och inte så knusslig med maten går de faktiskt att äta.

Bild från förra året

Äntligen kom allt på plats

Nu kom alla blommor ner i blomkrukorna men även mina tomatplantor som jag vårdat ömt sedan jag satte dem för några månader sedan. Men sedan tog det lite tid att få ner dem i jorden. Äntligen. Nu hoppas jag att det blir några tomater för hemodlade smakar mest.

Men även paprikor och chili blev planterade. Så roligt om de också kommer upp,

Rödfibbla

Den här fina rödfibblan plockade mina Prinsessor i helgen och fick pryda i en bukett blommor som ställdes på bordet. Den är ovanlig, nästintill sällsynt, så jag blev så glad att åtminstone en blomma räddades från gräsklippningen.

Den blev så vacker ihop med prästkragarna.

 

Midsommarafton

Vilken trevlig midsommar vi hade. Emelies ex och svärmor kom över lagom till lunch. Det blev sill och ägghalvor som alltid på midsommarbordet.

På eftermiddagen blev det dans på ängen där fina Dan spelade. Både dragspel och gitarr. Till middag grillade vi oxfilé som blev en höjdare innan våra gäster begav sig hem.

Brrr

Om det var 26 grader för en vecka sedan var det 16 grader idag.

Hela familjen samlades på landet och alla var så duktiga att samla ihop allt skräp och åka till tippen. Fick ju hjälp av fina M i höstas att samla  allt på ett och samma ställe så det blev enkelt att lasta på släpvagnen. Det blev två vändor. Men nu är det snyggt och fint.

Trots att vädret inte var för oss bestämde vi att ändå sitta ute och äta middag. Så vi satte oss i paviljongen och drog för. Satte på infravärmaren och då blev det riktigt skönt.

Det blev grillad biff till middag.

Ägg, ägg, ägg

När jag åker från landet passar jag alltid på att åka förbi den lokala äggproducenten för att handla ägg. De är alldeles färska och nyplockade vilket gör att man kan förvara dem länge.

De jag köpte med mig den här gången ska min granne ha som hjälpt mig att vattna mina blommor.

Stöldgodset

För många år sedan, eller rättare sagt i början på 70-talet, begick min mamma och mormor en stöld. De stal en skopa från byn som mormor var född i.

Skopan stod sedan i spiselkransen på familjens sommarställe men när mamma blev sjuk så gömdes den undan och varit undanplockad fram till nu.

Den är i mycket gott skick trots sin ålder men jag vill att den ska komma tillbaka där den hör hemma. Därför tog jag kontakt med hembygdsgården och frågade om de vill ha den. Nu hoppas jag att de hör av sig så jag kan överlämna den.

Nu blommar våren

Sedan jag blev pensionär har jag upptäckt naturen på ett helt annat sätt än tidigare. Allt från häggens blomning till getingarnas beteenden när de flyger runt inomhus för att hitta boplatser.

Jag njuter och mår så bra i min ensamhet där jag bara finns till och njuter av detta.

Sommaren blommar mellan hägg och syrén heter det ju.