Ibland är det så gott att gå ut och äta utan att behöva stå i köket. Så härom dagen tog jag mig till en restaurang i närhooden för att äta lunch.

Det blev en hederlig Pleska.
Ibland är det så gott att gå ut och äta utan att behöva stå i köket. Så härom dagen tog jag mig till en restaurang i närhooden för att äta lunch.

Det blev en hederlig Pleska.
Varje år efter årsmötet har styrelsen middag för alla som är inblandade i arbetet. Vi brukar alltid välja grannrestaurangen av naturliga själ.

Apelsinkyckling är nog den godaste av alla rätter som ställdes fram på bordet.
På eftermiddagen var jag och såg på bion – Grannfejden – som jag skrev om här. Men jag och mitt sällskap hann att gå till Melanders fisk innan för att äta lunch. Det blev en supergod fiskrätt med räkor och pepparrot med brynt smör. Det godaste jag ätit på länge.

Och filmen då? Jodå, den var sevärd med en blandning av både glädje och sorg. Och visst fick jag skratta också.
Igår var jag bjuden på middag tillsammans med de jag samarbetar med i styrelsen. Vi var på grannrestaurangen och som vanligt bjöd de på ”riktiga” kinesiska rätter. Sådana som inte finns på menyn.

Det blev både fisk, musslor, anka, kyckling, tofu och vegetariskt.

Apelsinfisken som är så otroligt god

Och sist och inte minst gick det att trycka ner friterad banan med glass.
Tillsammans med föreningens styrelse hade vi gemensam middag igår. Som vanligt gick vi den närbelägna restaurangen där de hade gjort massor av god mat till oss. Det var ”riktig” kinamat de hade gjort.
Det var fisk, anka, wokade grönsaker och annat gott. Och fat efter fat bar de in. Jag var knappast hungrig när jag gick därifrån.

Ett urval av alla rätter.
I helgen var jag och åt på den nystartade restaurangen Pinchos i Farsta. Den är inrymd i en lokal som tidigare både varit hamburgerrestaurang och indisk restaurang. Men den byggdes som polisstation på 60-talet och var det till 90-talet.

Jag är så glad att Pinchos kommit till förorten för jag gillar deras koncept. Jag valde tre rätter som räckte alldeles gott för mig och inte blev jag ruinerad.

En av rätterna var våffla med skagenröra. Så god. Sedan valde jag plankstek och fish and chips. Det kan låta mycket men varje rätt är stor som en tapas.
Igår fick vi äntligen till det. Jag och min före detta arbetskamrat C. Vi hade så otroligt mycket att prata om men tyvärr valde vi fel dag för det var löningsdag så det var inte bara vi som var på restaurang. Ljudet var alarmerande högt så till slut sa vi hej då och lovade varandra att ses snart igen.

Äntligen fick vi grannar till det med datum vi kunde träffas och äta middag tillsammans på den lokala restaurangen.
Jag åt en kötträtt eftersom jag inte var så sugen på asiatisk mat.

Men en klassisk glass med friterad banan gick ner.

Mätta och belåtna gick vi den korta biten hem.
En av mina grannar fyllde 40 år för några dagar sedan och det tyckte några av mina övriga grannar att det skulle firas.
Vi började med mingel hos mig innan vi tog en taxi till restaurang APO. Där mötte flera av hennes väninnor upp innan värdinnan dök upp. Hon blev riktigt överraskad och riktigt glad.

OMG vilken god mat! Här kommer en bildbombning av en del av rätterna vi åt.

Hit kommer jag gärna igen.
Tog en lunch med min fina kollega Therese på WKB i Västberga. Passade även på att besöka mitt gamla arbetsplats och träffa de som jag jobbat med under de senaste åren.
På eftermiddagen så bestämdes hastigt och lustigt en träff med väninnan Lena som jag inte sett sedan pandemin började. Och som vanligt tog vi vid vår diskussion från när vi sågs sist. Det kallar jag riktig vänskap.

Vi träffades på restaurang Honey Honey som har blivit ett stamhak för oss när vi ses.

Mätta och belåtna åkte vi var och sin till sitt med mycket tankar…
Efter jobbet träffade jag mina syskon med respektive på en närbelägen restaurang. Där var tidigare en järnhandel som hade massor med reservdelar till det man behövde när jag bodde i hus.

Maten var väl sådär så hit går vi inte fler gånger men det var ändå roligt att göra ett besök.
Jag och de största Prinsessorna träffade för en lunch innan vi åkte iväg på en gemensam träff på andra sidan stan.
Det blev en nyttig lunch till skillnad från igår när minstingarna besökte mig.

En en god Poké bowl är aldrig fel.
Fick en förfrågan om jag ville gå på restaurang och jag var inte nödbedd. Så jag och mitt sällskap gick till min grannrestaurang och åt en god middag.
Vi kunde konstatera att de restauranger som finns i vår närhet har varierande kvalitét. En del har bara höjt priset utan att höja kvalitén. Tvärtom. Om de har ett erbjudande så har det betytt att exempelvis moset på plankan varit vattnigare och smakat mindre. Och då blir det inte billigare för oss kunder.

restaurang Yin har bland det godaste kött med tillbehör för ett rimligt pris om man inte vill äta asiatiskt. Restaurangen rekommenderar jag starkt om man vill besöka en förortsrestaurang med rimliga priser.
Ibland när jag inte orkar stå vid spisen för att laga mat är det så skönt att handla hem mat från en restaurang. Men tyvärr kan den typen av mat vara ganska kaloririk så ibland är den inte så bra för hälsan.

Nu har man öppnat en ny restaurang i centrumet där jag bor och jag tror att just den maten faktiskt inte är så onyttig. Eller jag vill åtminstone tro det. Idag blev det en jättegod gryta med kimchi som jag fullkomligt älskar.

Efter så lång tid kändes det konstigt att åka in till stan för att äta middag med min syster. Vi träffades på vår vanliga restaurang och jag åt en Caesarsallad som jag brukar när jag är där.

Det märktes tydligt att det fortfarande är restriktioner för det var inte så många besökare på restaurangen. Men vi hade trevligt och hade massor att prata om.
Det är alltid så roligt av träffa systeryster eftersom vi alltid kan prata om det mesta. Och hur allt än är så har vi ju barndomen tillsammans och det som förenar oss som syskon. Den här gången var min svåger med vilket också är roligt. Han har ju också hängt med i många år.

Idag var jag och mina trevliga grannar på den närbelägna restaurangen och åt middag. Det blev ett trevligt möte med god mat och bubblor i glasen.
En av grannarna är från Norge så henne firade vi extra.

Igår var jag på en trevlig middag tillsammans med en av mina grannar. Vi var på grannrestaurangen som mest serverar asiatiskt. Det var vi inte sugna på men som tur var hade de annan mat också.

Tänk att man kan träffa nya människor sent i livet som man kan ha trevligt tillsammans med. Att få höra livsöden som man inte kunnat föreställa sig. För de där timmarna vi satt där bara sprang iväg. Och vi bestämde oss för att göra om detta igen.

Även om vi börjar bli äldre och krämporna kommit så är det så trevligt att få träffa sina syskon. Det blir ju inte så ofta nuförtiden men är alltid lika roligt att ses. För hur det än är så har vi massor gemensamt även om vi är olika som personer. Just barndomen är det som binder oss samman och det blir viktigare och viktigare att ses.

Vi sågs vid den sedvanliga restaurangen och hade massor att prata om. Tiden sprang iväg och jag var tvungen att ge mig hemåt eftersom jag är den enda av oss som fortfarande jobbar.

Spökhuset – ett bygge som står stilla under denna konstiga tid vi lever i.
Blev bjuden på en trevlig middag på grannrestaurangen idag. En massa asiatiska smaker som var to die for. Flera olika rätter ställdes fram en efter en och alla smakade ljuvligt.



Det gick inte att fota alla rätter för då hade jag blivit utan.
I centrumet där jag bor har man öppnat en ny restaurang. En turkisk kolgrill. Den var jag tvungen att prova och det var väldigt gott.

Jag brukar sällan äta på restauranger utan väljer att ta med maten hem. Det brukar vara så stora portioner att det räcker till två middagar.
Nu har Folkhälsomyndigheten stramat till det ytterligare och vill att vi ska minska vårat umgänge mer och mer har jag bestämt att åka bil till jobbet framöver.
Tog mig förbi den lokala hamburgerrestaurangen för att köpa med mig middag. Den får bli den sista på väldigt länge eftersom det inte är så nyttig mat. Och för att jag som har alldeles för många kilon att bära på ska ta det lugnt med vikten.

Men idag fick det bli så.
Var sällskap till ett fan av Magnus Uggla när han höll sin show på Göta Lejon.
Vi började på restaurang Kellys för att äta middag. En restaurang som jag aldrig besökt tidigare. Därifrån var det inte långt att gå till teatern.

Jag har aldrig varit ett fan av Magnus Uggla även om han skrivit en och annan bra låt. Men kvällen gav en massa skratt och igenkänningar som han spelade bra på. Men nästan hälften av låtarna han drog hade jag aldrig hört förut.

Men trots det blev det en trevlig kväll.
Vi har ju inte setts sedan i somras min fina väninna A och jag. Eftersom hon har flyttat till Norrtälje är det inte lika lätt att ses som tidigare.
Och där samtalet slutade sist vi pratade tog vi vid idag.

Och naturligtvis gick vi på den indiska restaurangen vi sågs sist.
Häromdagen gick jag förbi en närbelägen restaurang för att handla med mig mat hem. Det blev en pastarätt och portionen var så stor att jag kunde dela upp den på fyra!
Då blir det inte så dyrt även om rätten kostade 150 kronor.

Det blev lunch på Casa Del Lago för oss som var kvar innan en del av oss går på semester. Därför åkte vi till Långsjöbadet. En oas bland villorna i södra Stockholm. En liten restaurang vid sjöns stockholmssida med utsikt över badplatsen.

Nu längtar jag verkligen efter semester.
Vilken lycka att få ta med sig sina barnbarn och gå på teater. De blev lämnade hos mig och sedan tog vi tunnelbanan till Odenplan. Det blev ett äventyr bara det.

Två förväntansfulla barn väntar att få gå in på teatern.



En jätterolig föreställning med både skratt, bus och sång.
Pippis pappa, Kapten Långstrump, har skickat en flaskpost där han skriver att han blivit tillfångatagen av grymma pirater som bara ger honom vatten och bröd. Genast beger sig Pippi med sina två vänner, Tommy och Annika, ut för att befria honom.
Sedan avslutade vi dagen med att gå på restaurang.
Idag är det vårdagjämning vilket betyder att natt och dag är lika långa.
Hur kan man då fira in våren? Jo genom ett restaurangbesök. Det blev en supergod planka och ett glas vin till den. För visst kan man dricka vin en onsdag? Det är ju trots allt ”lillördag”.


Det har börjat bli en vana men jag har blivit duktig på att skriva protokoll. Så idag var jag med på fackets årsmöte och satt som sekreterare.
Vi befann oss vid Globen och efter mötet gick vi till en närbelägen restaurangskola och åt lunch.

Menyn presenterades så här.

Förrätten bestod av en supergod toast med Skagenröra.

Jag lyxade till mig och tog en öl till maten. Ölen var från ett lokalt bryggeri.

En jättegod pastarätt med torkade vitlökssmakande kantareller. Efterrätten fick jag ingen bild på. Den här restaurangen kommer jag att besöka igen när jag får möjlighet.
När man jobbar mycket och sent är det så skönt att få sätta sig vid dukat bord och bli serverad mat.
Så idag tog jag mig till den lokala restaurangen och intog min middag. Och med trevligt sällskap.

Blev så himla sugen på hämtmat idag men tyvärr är utbudet ganska begränsat där jag bor. Naturligtvis finns massor av restauranger runt omkring men vill man inte ha thai eller kinamat blir det lite knepigare.
Men som av en händelse åkte jag förbi en supermysig italiensk kvartersrestaurang som låg i mina hoods. Lokalerna hade säkert från början använts till annat kan jag tänka mig.
Pastarätten jag köpte med mig räckte till tre portioner!

Vi är inte som jobbar nu och det är ganska lugnt på arbetet just nu så idag bestämde vi oss för att åka iväg ut för att äta lunch.
Det blev en biltur till den fina restaurangen Saltsjö Pir med fantastiskt god mat. Vi fick sitta inne och äta där det var svalt.

Min lilla Prins fyllde ju år i onsdags och idag bjöd han på kalas. Hans mamma hade stått och bakat och gjort en jättefin glasstårta till barnens förtjusning.

Prinsen fick många fina paket och av mig fick han ett gäng kalsonger. Han tyckte de var så fina att en av dem hamnade på huvudet.

När barnen lekt klart och var stinna i magarna av allt socker behövdes det påfyllning av mat så vi åkte till en restaurang i en närbelägen förort.

Det var en mätt, glad och trött herre som höll på att somna på vägen hem.

Det var länge sedan jag träffade mig syster. Den här gången utan vår bror som hängt med de senaste gångerna.

Vi brukar träffas på Pyttirian i Hötorgshallen som är ett bra och billigt ställe för små plånböcker. Och som vanligt hade vi mycket att prata om. En massa saker som bara systrar kan prata om. Allt från barn och barnbarn till det absolut mest privata. Det är det som är så härligt med syskon. Vi har mycket likheter men ändå inte.

Sedan fick jag hjälpa en äldre dam som trillat och slagit i huvudet. Jag som alltid har varit den försiktiga i familjen har blivit morsk på gamla dar för jag rusade upp när jag såg att hon föll. Jag och en annan kvinna fick upp henne så hon kunde sätta sig på en stol och ta ett glas vatten men när hon skulle gå var det fortfarande väldigt svajigt så hon fick hjälp att sätta sig i en taxi. Som tur var hade hon sin man med sig.
Men naturligtvis undrar jag hur det gick med henne sedan?
Fast man inte kan tro det är det faktiskt vårdagjämning idag. Våren är min absoluta favoritårstid. Så även om det fortfarande känns vinter ser jag fram emot när allt börjar grönska igen. Nu bestämde jag mig för att plocka bort mina Icebugs för den här säsongen och börja använda lättare stövlar och skor.

Kvällen tillbringades på Cirkus på Djurgården. Jag så en fantastisk föreställning om Andrew Lloyd Webber och hans musik. Det var duktiga musiker och dansare från England som hade föreställningen.

Men innan dess var vi och åt hamburgare. Jag somnade med ett leende på läpparna.
Vilken trevlig konsert jag var på idag. Det var Peter Nordahl som hade gjort en orkesterversion av bröderna Gärdestads fina låtar med Teds röst. Det var vackert och smäktande men finast var nog när Peter satte sig vid elpianot och spelade medan Ted sjöng. Det var så avskalat på något vis och det är sådant jag gillar.
Sedan var jag tvungen att gå till Pyttirian ett måste när man är vid Hötorget. Det blev en Ceasarsallad som jag var så sugen på. Gott gott!

Idag fick vi till en syskonträff innan den ena av oss drar till varmare breddgrader om några dagar. Det är alltid så mysigt att kunna umgås såhär utan övrig familj. Att kunna prata gamla minnen utan att förklara för andra vad vi pratar om.
Vi gick till restaurang Stekpannan som hade hur god mat som helst i en riktigt mysig miljö. Jag kan tänka mig att den var en riktig kvarterskrog för det var svårt att hitta dit. Men trevligt var det som sagt.

Jag skäms nästan över att säga det men nu var det över ett halvår sedan jag träffade väninnan L.
Men nu fick vi till det och gick till en restaurang på Söder som hade bra priser för våra plånböcker.
När det var så här länge sedan sist hade vi ju naturligtvis massor att prata om. Allt från att bli mormor till vänner och bekanta.
Med klart och bestämt besked bestämde vi att så här länge fick det inte bli innan vi ses igen.

För att må bra måste man umgås. Så efter jobbet idag träffade jag min syster för en enkel middag på ett förortshak.
Vi satt några timmar och åt och pratade. Och så bestämde vi en massa roligheter vi ska göra framöver. Den första om bara några veckor.

Det hade börjat regna när jag tog mig hemåt.
Ibland är det så skönt att inte behöva ställa sig vid spisen och laga mat.
Idag var en sådan dag så jag fortsatte på gårdagens spår och gick på restaurang.

Tänk att en Oscar med pommes kan vara så gott ibland.
Det var många som inte hade lunch med sig idag så vi bestämde oss för att åka ut och äta. Efter mycket dividerande kom vi på det här stället som jag varit på för länge sedan. Det var riktigt skönt att kunna sitta ute och äta när det låg massor med folk och solade.
Om några timmar är det semester. Jipppiiii!

En supergod hamburgare blev det.

Nu har semestersäsongen startat på jobbet men vi är några som fortfarande kommer jobba några veckor till.
Så vi som var kvar åkte iväg på en trevlig lunch på Hamra gård i Tumba. Ett superfint ställe som jag visste fanns men aldrig besökt.
Vilka otroliga omgivningar! Som ligger så vackert strax utanför Stockholm!
Det är roligt att bli överraskad.

Direkt efter jobbet åkte jag in till stan för att träffa vännen A. Det var länge sedan vi sågs och hade därför hur mycket som helst att prata om. Vi träffades på vårt favorithak där vi kunde äta vad och hur mycket vi ville.
Men mest och bäst var att få sitta och prata om vad som hänt sedan vi sist sågs. Det hade hänt en del för oss båda kunde vi konstatera. Flytt, ny bostad, försäljning av en annan var bara en del vi hade att diskutera. Men vi hann också att prata om livet och det som är både enkelt, lätt och svårt.
Hon är den mest kloka, vänligaste och starka människa jag känner. Och jag mår så bra när jag träffat henne.
Jag har tur som har en så fin vän.

Gott att starta med sushi
Det blev en trevlig dag idag. Vi firade Emelie som fyller år imorgon och träffades på en närbelägen restaurang. Vi var en ganska stor skara som åt middag tillsammans.

Efteråt tog vi oss över till mig för en fika och lite småplock att äta.


När de små hade tröttnat och var behov av nattsömn åkte alla var och en till sitt.
Jag tänkte visa min dag i bilder ungefär timme för timme.

Omkring 8-tiden
Plockar fram lite frukost.
Bestämde med övriga familjen att vi skulle åka och bada denna gråtråkiga dag. Det var första gången för Prinsen och oj så roligt han tyckte det var. Det blev först en stund i äventyrsbassängen där kusin Prinsessan minsann både åkte rutschkana och virvlade runt bland alla leksaker. Sedan gick vi till barnbassängen en stund innan vi gick upp och satte oss i bastun.

Efteråt gick vi alla till Farsta gård och åt lunch. Kanske inte så billigt men god mat i fin miljö.

Idag träffades jag och min syster på Pyttirian i Hötorgshallen. Det är ju här vi brukar hänga när vi ses. Mycket roligt var också att vår bror också hängde med.

Och som vanligt hade vi mycket att prata om och vi satt längre än vi brukade.

Jag åt en god Ceasarsallad.

Men innan dess gjorde jag en lov i Hötorgshallen. Här fanns det massa gottigt att titta på.
Eftersom jag var sjuk nästan hela sommaren är jag tvungen att ta ut semestern jag skulle ha haft då. Jag får bara spara en årssemester och sedan måste jag ta ut de andra dagarna innan årsskiftet. Jag har därför valt att ta ut en dag i veckan året ut.
Den här dagen var jag således ledig och träffade därför vännen T i Farsta. Hon hade precis kommit från en anställningsintervju som gått bra. Nu ska hon invänta svaret från arbetsgivaren om hon gått vidare.
Jag önskar henne lycka till!

Bror min fyllde ju jämt för lite sedan och en av presenterna han fick var ett besök på restaurang Tennstopet. Eftersom det var familjen som bjöd honom var jag inte sen att bjuda in mig själv.
Han hade ingen som helst aning om att det var just jag som skulle komma så därför blev jag den hemliga gästen. Det blev en mycket kärt återseende ❤

Jag åt en himmelskt god Biff Rydberg
Efter jobbet träffade jag fina vännen A på vårt gamla hak. Hon har efter många år vågat ta steget ut att säga upp sig från jobbet hon inte trivdes med. Nu väntar ett nytt boende på okänt ställe och ett jobb som hon kommer må bra av.
Jag är så glad för hennes skull ❤

Jag glömmer alltid att fota när jag har trevligt men här är resterna av min mat